Le­vens­be­drei­gend ziek

Als u ernstig ziek bent, kunt u het sacrament van de zieken ontvangen. Dit sacrament werd vroeger 'het bedienen' of 'het Laatste Oliesel' genoemd. Men wachtte ermee tot vlak voor het sterven. De laatste veertig jaar is dat veranderd. De ziekenzalving kan het beste worden ontvangen als de zieke daar ook echt kracht door krijgt. Niet alleen om gesterkt te zijn voor de laatste reis.

Enkele punten om te onthouden

• De ziekenzalving is voor zieken die echt ernstig ziek zijn. Daaronder verstaan we: een ziekte die kán leiden tot de dood. Dat kan een ernstige griep zijn voor een zwakke oudere, maar natuurlijk ook elke zware hartaandoening of vormen van kanker.
    • De ziekenzalving is een sacrament. Dat betekent dat alleen levenden deze zalving kunnen ontvangen. Voor wie reeds gestorven is, bestaan er hele mooie andere gebeden, maar geen sacramenten meer.Tevens betekent het dat alleen een priester die kan toedienen. Diakens, pastoraal werk(st)ers en ziekenhuispastores die niet gewijd zijn kunnen geen sacrament toedienen.

Wilt u of één van uw naaste familieleden dit sacrament ontvangen? Neemt u tijdig contact op met de priesters van de parochie tel. (06) 45 36 10 04.