Biecht - Sacrament hero image

Biecht

Sacrament van boete en verzoening

Het evangelie geeft Christus de apostelen de bevoegdheid zonden te vergeven. In het evangelie van Johannes lezen we: "Ontvangt de heilige Geest. Aan wie ge de zonden vergeeft, zijn ze vergeven, en aan wie ge ze niet vergeeft, zijn ze niet vergeven". (Joh. 20,22-23)”.

Ieder mens die zelfkritisch durft te zijn, beseft dat hij of zij - ook t.o.v. God, de naaste en zo ook tegenover zichzelf - te kort schiet. Het is de eerste stap van echt geestelijke groei. In heel de bijbel (dus Oude en Nieuwe Testament) vinden we bij het Volk van God in meerdere of mindere mate een besef van eigen zondigheid. Dus het besef dat er in de band met God en de naaste door eigen toedoen iets beschadigd is. In het sacrament van boete en verzoening komen we terug bij God met die realiteit en vanuit de instelling dat we het echt beter willen gaan doen. God komt ons tegemoet en zegt ons vergeving en vrede aan, Hij herstelt in ons wat beschadigd was.

Van maandag tot en met donderdag is er in de Sint Joriskerk tussen 18.00 uur en 19.00 uur een priester aanwezig, die u kunt aanspreken. Hij is in de kerk tijdens de dagelijkse aanbidding van Christus in het uitgestelde sacrament op het altaar. Dan is er – zonder aanmelding – gelegenheid om het sacrament te ontvangen. U kunt natuurlijk ook een afspraak maken met één van de priesters van het team. U kunt het Pastoraal Centrum bellen, of een mail sturen aan de betreffende priester.