Onderhoud gebouwen: een hele (leuke) klus! article image
21-7-20243 min lezen

On­der­houd ge­bou­wen: een hele (leu­ke) klus!

Vrijwilligers gezocht voor het onderhoud van de gebouwen van de St. Jorisparochie.

De parochie St. Joris is eigenaar van een aantal kerken, voormalige pastorieën, Kerkwijkcentra en nog heel wat andere vaak ook monumentale gebouwen. In totaal betreft het bijna 40 gebouwen. Al deze gebouwen vragen voortdurend om aandacht en onderhoud. De planning en organisatie van het onderhoud ligt sinds kort bij Carlo van As. Hij is binnen het parochiebestuur verantwoordelijk voor het vastgoed. Carlo is naarstig op zoek naar assistentie bij zijn omvangrijke taak. Het gaat vooral om concrete werkzaamheden zoals het verhelpen van een storing in de verwarming, een kleine lekkage, lampen die het niet doen, enz. Soms is kijken wat er aan de hand is al voldoende, soms kan een handige vrijwilliger het zelf verhelpen en soms moet er in overleg met anderen, naar een oplossing worden gezocht. Wanneer de werkzaamheden moeten worden uitbesteed aan externe werkers, dan is het de taak van de vrijwilliger om hen binnen te laten en de weg te wijzen. Daarvoor is het natuurlijk wel nodig dat de vrijwilliger doordeweeks tijd beschikbaar heeft.

Het liefste wil Carlo het werk verdelen over meerdere vrijwilligers, zodat iedere vrijwilliger enkele gebouwen onder zijn of haar hoede kan nemen. Het idee is dat iedere vrijwilliger/ster zich speciaal richt op de gebouwen in een van de stadsdelen van onze parochie: Strijp, Gestel, Stratum en Tongelre. Hopelijk ontstaat er een enthousiaste “Beheersgroep Vastgoed” die in onderling overleg en onder aansturing van Carlo de verschillende taken op zich neemt.

Voor wie affiniteit heeft met gebouwen en een beetje handig is, is dit leuk en uitdagend vrijwilligerswerk. Op de achtergrond zal Nico van Dongen, het zeer gewaardeerde vorige bestuurslid Vastgoed, nog enige tijd beschikbaar blijven om nieuwe vrijwilligers op weg te helpen.

Wanneer deze werkzaamheden je aanspreken of je wil wat meer informatie hebben, neem dan contact op met het bestuurslid Vastgoed parochie St. Joris, dhr. Carlo van As of met Nico van Dongen via vastgoed@parochiesintjoris.nl

In het nu volgende treft u verdere informatie aan over de taak van de vrijwilliger/ster voor het gebouwenonderhoud en de organisatie van het gebouwenbeheer.

TAKEN VRIJWILLIGER / VRIJWILLIGSTER ONDERHOUD GEBOUWEN

• Enig verstand hebben van het onderhoud van gebouwen in de brede zin of hierin willen leren: learning by practis.
  • Affiniteit hebben met onderhoudswerk en zo mogelijk contacten hebben over te regelen onderhoudszaken.
  • Een coördinerende en toezichthoudende rol spelen bij de uitvoering van opdrachten en  werkzaamheden.
  • Zo nodig ook overdag zaken kunnen regelen
  • Tijd beschikbaar hebben om dit werk voor de kerk te doen en zodoende een praktisch bijdrage leveren aan de parochie.

ORGANISATIE

Carlo van As is bestuurslid vastgoed en is lid van het parochiebestuur. De vrijwilligers voor het  gebouwenonderhoud vormen samen de Beheergroep Vastgoed. Deze Beheergroep wordt aangestuurd door Carlo van As.

TAKEN EN BEVOEGDHEDEN BESTUURDER VASTGOED

• Coördineert gehele uitvoering op afstand via de beheer-groepen: onderhoud en in stand houding vastgoed parochie.
  • Stelt i.o.m. beheergroepen de 5 jaren onderhoudsplanning op en vertaalt die naar de begrotingsinbreng / uitvoeringsplan per jaar.
  • Stemt met het bouwbureau van het Bisdom het opstellen en uitvoering SIM Plannen af en dient, waar relevant, gemeentelijke subsidie aanvragen in. Overlegt met Monumentenwacht en de gemeente met betrekking tot de  monumentenzorg.
  • Is bevoegd tot het aangaan van overeenkomsten en contracten en beheert die portefeuille. (Met inachtneming bestuurlijke besluitvorming of verkrijgen bisdom machtiging)
  • Stemt in beheersoverleg zaken af die gekoppeld kunnen worden uitgevoerd.
  • Ondersteunt de beheergroep in de uitvoering van hun taken.
  • Controleert en fiatteert alle relevante facturen.
  • Waar nodig, na afstemming bestuur, is spreekbuis naar buiten toe.

An­der nieuws