Orgelfestival Eindhoven article image
6-9-20242 min lezen

Or­gel­fes­ti­val Eind­ho­ven

Van vrijdag 27 september t/m zondag 29 september is er op diverse locaties in Eindhoven een orgelfestival. Op zaterdag 28 september is er ook een speciale activiteit voor kinderen.

Vanaf vrijdag 27 september tot en met zondag 29 september vindt onder de verantwoordelijkheid van Collegium Musicum Eindhoven een orgelfestival plaats.

Ditmaal wordt niet alleen het grote, door Klais gerenoveerde Verschueren-orgel in de Catharinakerk bespeeld, maar ook het Pels-orgel (1966) in het Auditorium van de Technische Universiteit en het Franssen-Vermeulen-orgel (1913/1932) in de St. Joriskerk. Het in oorsprong uit 1936 daterende Verschueren-orgel was lange tijd het grootste orgel van Nederland, het orgel in de St. Joriskerk het grootste pneumatische instrument.

Het openingsconcert op vrijdag 27 september om 20.15 uur vindt plaats in de St. Catharinakerk en wordt verzorgd door HetOrgelTrio, bestaande uit organist Berry van Berkum, klarinettist Steven Kamperman en contrabassist Dion Nijland: zij brengen muziek bij de stomme film Der Golem.

Op zaterdag 28 september speelt Universiteitsorganist Jan Verschuren om 12.00 uur werken van o.a. Dubois, Cochereau en Widor op het orgel van de TUe. Om 15.00 uur wordt het festival voortgezet in de St. Catharinakerk. Stadsorganist Ruud Huijbregts brengt dan een programma met filmmuziek (o.m. Star Wars, Interstellar en Psycho).

Het slotconcert op zondag 29 september om 15.00 uur wordt verzorgd door Gerard Habraken en vindt plaats in de St. Joriskerk. Op het programma staan o.m. werken die een link hebben met kerkramen en kerkklokken.

Op zaterdag 28 september is er een speciale activiteit voor kinderen van 4 tot 12 jaar. Zij kunnen op deze ochtend in de St. Catharinakerk zelf een pijporgel in elkaar zetten en zo alle onderdelen leren kennen. Als het orgel klaar is kun je er ook echt op spelen! Je kunt je hiervoor inschrijven via: Orgelfestival | DOE-orgel (voor kinderen) – Muziek in de Cathrien

Het volledige programma en toegangsprijzen e.d. treft u aan op : www.muziekindecathrien.nl

Foto: Get-it-on-Picture / Wilbert Maximus

An­der nieuws