Toekomst van de parochie article image
16-10-20242 min lezen

Toe­komst van de pa­ro­chie

Vanaf 17 oktober tot 12 november vinden op alle kerklocaties gesprekken plaats over de toekomst van de parochie. Iedereen kan aan deze gesprekken deelnemen.

Al weer ruim 12,5 jaar bestaat onze Sint Jorisparochie. Met zes kerken evenveel gemeenschappen zijn we in ontwikkeling. Er is veel veranderd in samenstelling, corona heeft alle sectoren van de samenleving geraakt en in de meerderheid van onze kerklocaties ook, zeker wat betreft de Nederlandstalige gemeenschappen. De onderlinge verschillen zijn groot en waar zich het sterkst contouren naar een hoopvolle toekomst vertonen is gaandeweg deze jaren wel helder geworden. Dat is hoopvol en tegelijkertijd zorgelijk, waar deze nieuwe contouren niet zichtbaar zijn geworden, of alleen maar meer zijn verbleekt.

Het is bewonderenswaardig dat in alle locaties (en in de meerderheid van de locaties een hele kleine kerngroep) het leven gaande houdt. Tegelijkertijd zijn er zorgen – en die waren er ruim 12,5 jaar geleden precies zo – dat het aantal actieve leden van de gemeenschappen kleiner wordt en vooral ouder. In bijna alle kerklocaties vormen de expats en buitenlandse studenten de nieuw aanwas.

De uitdagende vragen

De grote vraag is: hoe gaan we de komende jaren verder? Waar willen we over 7 tot maximaal 10 jaar zijn? En komen we daar dan? Wat zou daarvoor allemaal moeten gebeuren? En door wie??

Vragen die we afzonderlijk per locatie willen bespreken. Kom ook en breng vooral ander familieleden, kennissen en overburen mee. Mensen uit alle generaties die misschien zelf niet (meer) kerkelijke betrokken zijn, maar ergens ook bereid zijn om in gesprek te gaan.

Intussen zijn steeds meer expats in onze stad komen wonen, waaronder een flink aantal katholieken. Dat behoort zeker tot een hele hoopvolle ontwikkeling.

De data:

17 oktober 20.00 uur: Strijp, St. Trudokerk

24 oktober, 20.00 uur: kwc Tongelre

6 november, 20.00 uur: Catharinakerk, ontmoetingsruimte

7 november, 20.00 uur: St. Joriskerk, Mariazaal

8 november, aansluitend aan de eucharistieviering van 9.00 uur, H. Pius Xkerk

12 november, 20.00 uur: Gestel, kwc, Hoogstraat 297

De bijeenkomsten zijn vooral bedoeld om met elkaar uit te wisselen (luisteren naar elkaars goede ideeën, vragen en uitdagingen). We kunnen de weg naar toekomst niet alleen gaan. We hebben een gezamenlijk verantwoordelijkheid – hoe vaak is het al gezegd – om de volgende generatie binnen te leiden in de rijkdom van leven in de verbondenheid met Jezus Christus, de Kerk en dat midden in de maatschappij.

Kort programma voor alle bijeenkomsten (max. 2 uur)

Opening met gebed en welkom

Inleiding tussentijdse rapportage en de parochievisie

Uitwisseling rond de uitdagende vragen

Afsluitende samenvatting en gebed en kleine nazit.

Welkom namens pastoraal Team en Parochiebestuur!!!

Pastoor René Wilmink

An­der nieuws